lolebzkoni

lolebzkoni

lolebzkoni

lolebzkoni

  • ۰
  • ۰

خرید مصالح ساختمانی : نکاتی که باید هنگام خرید مصالح ساختمانی توجه کنید!

خرید مصالح ساختمانی مطمئنا یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساختمان‌سازی و یا تعمیرات و بهبود ساختمان‌ها محسوب می‌شود، چرا که انتخاب دقیق آن‌ها به شما کمک خواهد کرد که خانه‌ای مقاوم و بهینه داشته باشید. از طرفی با انتخاب درست در هنگام خرید مصالح ساختمانی می‌توانید هزینه‌های کوتاه مدت و بخصوص طولانی مدت خود را کاهش دهید. در زیر برخی ویژگی‌های کلی و مهمی که مصالح ساختمانی باید داشته باشند آمده‌اند. این مطالب به شما کمک خواهند کرد که گام اول ساخت خانه‌ را به خوبی پشت سر بگذارید.

ویژگیهای مصالح ساختمانی 

1. مصالح ساختمانی بادوام در طول زمان

هنگام خرید مصالح ساختمانی حتما این نکته را باید در نظر داشت که مواد و مصالحی تهیه کنیم که در طول زمان کیفیت خود را از دست ندهند. این بدان معنی است که این مصالح باید در مقابل حمله‌ی بیولوژیکی و شیمیایی غیرقابل نفوذ باشند. این موضوع هم شامل استحکام این مصالح شده و هم به حفظ ظاهر و رنگ آن‌ها مربوط می‌شود. بسیاری از مصالح ساختمانی بعد از سال‌ها تحت تاثیر اشعه‌ی ماورای بنفش خورشید تغییر رنگ می‌دهند. بنابراین در هنگام خرید مصالح ساختمانی حتما دقت داشته باشید که این مواد باید دارای پایداری UV باشند و در مقابل اشعه‌ی فرابنفش مقاوم باشند. موادی که در بخش‌های داخلی ساختمان استفاده می‌شوند نیازی به داشتن این نوع مقاومت ندارند. 
اگر مواد شیمیایی از طریق آب باران و یا آلودگی جو به بتن نفوذ کند، ممکن است قدرت خود را در طول زمان از دست بدهد. علاوه بر این بتن در مقابل حمله‌ی کلراید نیز بسیار حساس است. فولاد نیز ممکن است در طول زمان دچار خوردگی و زنگ زدگی شود. باید به این نکته توجه داشته باشید که زنگ زدگی تاثیر زیادی بر قابلیت حمل بار یک عضو دارد و می‌تواند به سرعت در آن عضو ساختاری بی‌فایده ایجاد نماید. 

2. خرید مصالح ساختمانی قوی

این مواد می‌بایست قوی باشند. هر بخشی از ساختمان به نوعی بخشی از نیروی ساختمان را به دوش می‌کشند و هر یک از این بخش‌ها باید قادر به تحمل نیروی وارد بر آن‌ها باشند. بسیاری از اجزای ساختمان از طریق اتصالاتی به سایر بخش‌ها همچون نرده‌ها، وسایل روشنایی، لوله‌ها، کانال‌ها و قفسه‌ها متصل است. مصالح ساختمانی را می‌توانید با استفاده از ویژگی مقاومت فشاری آن‌ها (همچون آجرها که بر روی هم قرار گرفته‌اند) و یا مقاومت کششی آن‌ها ( همچون نیرویی که بین حلقه‌های زنجیر در هنگام کشش زنجیر وجود دارد) و یا هر دو این مقاومت‌ها رده بندی کنید. 

3. خرید مصالح ساختمانی مقاوم در برابر سایش و ترک خوردگی

در صنعت ساختمان‌سازی مقاومت سایشی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مصالح ساختمانی محسوب می‌شود. این مسئله به خصوص برای بخش‌هایی از ساختمان مانند کفپوش‌ها بسیار مهم است. اما هر قسمت از ساختمان به نوعی دچار سایش می‌شود و باید قادر به مقاومت در مقابل آن باشد. شما می‌توانید با انجام آزمایش‌هایی استاندارد مانند آزمون Taber می‌توانید میزان مقاومت در برابر سایش مواد ساختمانی را اندازه‌گیری کنید. در این آزمون، یک دیسک فلزی با طراحی و وزن استاندارد شده بر روی ماده‌ی مورد آزمایش قرار گرفته و در مدت زمانی ثابت با سرعتی استاندارد روی آن می‌چرخد. نمونه‌ی مواد مورد آزمایش قبل و بعد از آزمایش وزن می‌شوند. تفاوت این وزن‌ها به ما نشان خواهد داد که چقدر از مواد در طی آزمایش از بین رفته‌اند. هر چه مواد بیشتری از بین رفته باشد نشان دهنده‌ی این است که این ماده مقاومت سایشی کمتری دارد. بنابراین شما می‌توانید مقاومت سایشی سنگ مرمر را در مقایسه با کاشی و یا سرامیک اندازه بگیرید و سپس تصمیم بگیرید که کدامیک را برای کدام بخش خانه‌ی خود استفاده کنید. 

4. خرید مصالح ساختمانی مقاوم در برابر آتش

توانایی مقاومت در مقابل آتش بدون تغییر شکل و خواص مواد، یکی از ویژگی‌های مهمی است که خانه‌ را در مقابل آتش‌سوزی مقاوم‌تر می‌کند. مقاومت در برابر آتش یک ماده به وسیله‌ی یک سری اقدامات ترکیبی آب و آتش مورد آزمایش قرار می‌گیرد. 
 
Building Materials
شکل2. مقاومت در برابر آتش

5. مصالح ساختمانی مقاوم در برابر سرما

توانایی یک ماده در مقابل یخ زدگی و انجماد، مقاومت در برابر سرما نامیده می‌شود. این نوع مقاومت به چگالی ماده نیز وابسته است. مواد چگال‌تر مقاومت بیشتری در مقابل یخ زدگی دارند. مواد مرطوب نیز معمولا مقاومت کمتری داشته و ممکن است بشکنند. 
 
Building Materials
شکل3. مقاومت در برابر سرما
بعد از این ویژگیها یک مسئله ای که نقش بسیار مهمی را در ساخت ساختمانها و انتخاب مصالح مناسب ایفا میکند بهینه بودن ساختمان و کم کردن مصرف انرژی در ساختمان که در انتخاب تاثیرگذار و مهم است.
  • ۹۷/۰۶/۱۱
  • lolebzkoni lolebzkoni

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی